Mitä Whistle Blowing laki velvoittaa?

Ilmoitusten vastaanotto

Yrityksillä on oltava jokin suojattu kanava whistleblowing-ilmoituksien tekemistä varten. Nimetyn henkilön tai osaston on seurattava ilmoituksia säännöllisesti.

7 päivää aikaa vastata

Tieto ilmoituksen vastaanottamisesta on toimitettava viimeistään seitsemän päivän sisällä. Tämä tarkoittaa sitä, että asia on vastaanotettu ja etenee käsittelyyn. Mikäli kysymys on tehty anonyymisti, yritys voi valitsemallaan kanavalla kertoa tulleista kysymyksistä ja niiden etenemisestä. 

Ilmoitusten käsittely

Ilmoituksien seurantaan on nimettävä puolueeton henkilö tai henkilöt. Ilmoitusten vastaanottajat ohjaavat kysymykset oikeille tahoille ja huolehtivat siitä  että vastaukset saadaan asianmukaisesti ja ajallaan. 

Ilmoitukset ja vastaukset kirjataan

Kaikista vastaanotetuista ilmoituksista on pidettävä kirjaa luottamuksellisuusvaatimuksien mukaisesti. Kysymysten esittäjiä ei yksilöidä missään vaiheessa, joten oleellista ovat itse kysymykset ja niihin saadut vastaukset.

Palaute 3 kk sisällä

Ilmoittajalle (jos hän niin haluaa) on annettava palautetta ilmoituksen seurannasta kolmen kuukauden kuluessa. Mikäli missään vaiheessa kysymykset tai vastaukset käsittelevät henkilöitä, henkilötietoja on käsiteltävä yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti.

Ilmoittajan asema on turvattu lailla

Ilmoittajaan ei saa kohdistaa vastatoimia sen vuoksi, että hän on tehnyt ilmoituksen. Vastatoimien kielto koskee kaikkia yrityksiä ja työnantajia riippumatta siitä, onko ilmoitus tehty yrityksen sisäiseen ilmoituskanavaan tai oikeuskanslerinviraston ylläpitämään keskitettyyn viranomaisen ilmoituskanavaan. Ilmoitus on aina tehtävä ensisijaisesti yrityksen sisäiseen ilmoituskanavaan, jos sellainen on.

USEIN KYSYTTYÄ

Kysymys?

Tänne vastataan kun tulee kysymyksiä liittyen WB -prosessiin